divendres, 3 de maig del 2013

Accès a l'art des del teu smartphone

Ens trobem submergits en l’era de revolució tecnològica que evoluciona a velocitats desorbitades i es supera dia a dia. Avui en dia no és agosarat dir que un smartphone et permet connectar-te amb el món. En ell hi trobem un seguit d’eines que ens ajuden a comunicar-nos, a informar-nos i a compartir amb tot el món tot tipus d’opinions, imatges, vídeos, idees, etc. 

En un moment on tot el teu voltant avança i s’obre a un món social nou, toca seguir el tòpic de “renovar-se o morir” i això han fet museus, fundacions, institucions i revistes diverses dins el món artístic. Les eines més utilitzades són facebook, twitter i instagram. De totes aquestes aplicacions podem afirmar que la més fructífera i potent és sens dubte twitter. 

Twitter agrada i es deix agradar, és una eina que exploten al màxim centres com el CCCB, on s’hi celebren conferències, debats, presentacions; que per mitjà de twitter es van anant piulant, així, a banda d’anunciar un determinat col·loqui, te’l van explicant a temps real. El Museo del Prado ens va fent un seguiment del procés de restauració de diverses obres del museu. El MNAC i la Fundació Tàpies, ens informa sobretot de tallers, jornades de portes obertes i xerrades sobre exposicions o temes concrets a debatre. Tot plegat per posar diversos exemples, però a dia d’avui tot museu o fundació té compte de twitter, malgrat alguns l’utilitzen més i n’exprimeixen al màxim les possibilitats i altres no tant. Diaris i revistes digitals com Hoy es Arte s’anuncien bàsicament per aquesta eina, penjant l’enllaç dels diferents articles de la web. 
 

Facebook és un altre mitjà de difusió pels museus i destacarem el Museu del Louvre que, a part d’anunciar els diferents cicles de conferències que s’hi realitzen, cada dia pengen una fotografia d’alguna obra de la col·lecció acompanyada d’una fitxa tècnica i la corresponent explicació de l’obra.


A Instagram hi triomfa el MoMA, que a l’estil del Louvre a Facebook, cada dia penja una fotografia d’alguna obra amb la fitxa tècnica i un text parlant de l’artista o l’obra. A vegades posen una obra concreta depenent del dia, per exemple per Carnaval en van penjar una relacionada amb aquesta festivitat. Una de les utilitats d’Instagram és que una publicació en aquesta eina pot generar automàticament una publicació a Twitter i Facebook amb enllaç a Instagram, fet que fa arribar la imatge a un públic molt més ampli. 


Però els museus no s’han quedat aquí. Lluny de conformar-se en anunciar-se per mitjà d’una aplicació, molts han decidit crear la seva pròpia App. El primer en fer-ho fou el Brooklyn Museum el 2009 i a partir d’aleshores són molts els que s’hi han anat sumant com el mateix MoMA, la TATE, el Victoria and Albert Museum, el Museu del Louvre, El Museo del Prado, el Guggenheim de Bilbao o el MuseuPicasso de Barcelona, entre molts altres. No totes aquestes aplicacions es poden trobar de manera gratuïta i moltes elles no estan per a tots els sistemes operatius. La majoria parteixen d’una base comuna com a versió de la pàgina web i en ella hi podem trobar horaris, tarifes, calendari, història del museu i informació diversa. A parir d’aquí, cada una ofereix diferents opcions de gran utilitat i molt interessants. El MoMA o el Guggenheim ofereixen una àmplia informació dels diferents artistes i obres que exposen. El Louvre o el Prado serveixen d’autèntiques audio-guies als visitants, mentre que la TATE ofereix un diccionari de termes, moviments, escoles i tècniques artístiques. 

Així doncs es fa palès l’auge de les xarxes social com a mètode d’aproximació i eina potent per vendre’s, per publicitar-se, per difondre informació, entre d’altres; i el món de l’art no n’ha quedat exclòs. És, doncs, un eina potent de difusió dels museus i les institucions artístiques per donar-se a conèixer, per anunciar-se i per, en definitiva, atreure visitants.




2 comentaris:

  1. Un article molt interessant!
    Si arribo a saber que el MoMA té una app, me l'hagués descarregat quan el vaig anar a visitar, quina pena.

    I vull fer un esment als museus d'art contemporani que volen fer pàgines guays i modernes i acaben fent un cacao desorganitzat com la del New Museum.

    ResponElimina
  2. Molt interessant, per tenir-ho en compte especialment aquest dissabte a la nit dels museus

    ResponElimina